Torstai 9.11 junalla Glasgowsta Coatbridgen kampukselle……
Työelämävastaavan Annin kanssa vierailtiin opiskelijoiden työpaikoilla työssäoppimisen arvioinnin kera. Ensiksi opiskelijan luona eläinkaupassa, jossa tehtävänä oli kuristajakäärmeen pesu IIK! Seuraavassa paikassa oli arvioitavana historiasta kiinnostuneen opiskelijan Teknisen museon käytännön töiden osaaminen. Hyvin oli työssäoppiminen mennyt ja saatiin museon esittely myös opiskelijalta. Viimeisenä oli autokorjaamossa työskennelleen opiskelijan arviointi, sieltäkin mukaan positiivinen palaute. Näissä arviointilomakkeissa ei ollut mukana hankalaa kapulakieltä, vaan olivat selkeät, yksinkertaiset ja lyhyet, joista tykkäsivät niin työnantajat kuin opiskelijat.
Perjantai 10.11 oli koululla ryhmäopetuksen päivä. Ann esitteli ensiksi koulun, jossa tarjotaan Support ryhmille opetusta omalla osastolla, lisätukea tarvitseville erityisopettajan tukea omassa tilassa ja learning support osasto koostui online- kirjastosta. Lisäksi oli tarjolla myös itsenäisen työskentelyn tiloja. Näihin Skotlanin collegeihin kuuluu myös Nursery houses eli opiskelijoiden lasten päivähoito, jottei opiskelun esteenä ole ainakaan lasten päivähoidon järjestämisen vaikeudet.
Perjantain aamupäivä kului englantilaisten joulukakkujen koristelemisella. Ensin sokerimassakerroksen kauliminen ja kakun päälle laitto, sitten jäämassan sekä koristeiden laitto kakulle. Vähän jäivät vielä kesken. Lounaan jälkeen oli opiskelijoilla työeläma- ja yritystietoa, jolloin opiskelijat täyttivät opettajan tekemää lomaketta omista työelämätaidoistaan, sisältäen omien vahvuuksien ja taitojen kartoitusta.
Maanantai 13.11 aloitettiin muffinsien koristelulla, joita tehtiin hyväntekeväisyystyönä keräten rahaa Children in Needs -järjestölle. Muffinssit myytiin aulassa ja osa ryhmästä kävi kiertämässä koululla rahakirstun kera. Tuotto oli yli 200€. Tehtävä oli osa työelämäopintoja ja tehtävät kirjattiin ylös paperille. Iltapäivän tunneilla oli työelämätaitojen kartoittamista, jossa kerrattiin tietoa Aurasma-sovelluksen kautta opettajan valmistamaa materiaalia ja tehtiin tuotos omasta osaamisesta paperille. Viimeisillä oppitunneilla kirjattiin keräystyössä kertynyt osaaminen ylös ja viimeiseksi oli tietoa seksuaalisesta kiusaamisesta kuvan levinneisyys sen lähettäneen tytön kohdalla. Ilmeet oli vakavia opiskelijoilla.
Ella Kanniala