16.9.2018/Oulu

Tästä se lähtee mutta mikä ei kuulu joukkoon?
Elämänohjeita alkoi ’satelemaan’ jo lentokoneessa?
17.9.2018/Pazin
Sitä mä tässä mietin, että pitäisikö ottaa hieman rauhallisemmin liikennekulttuurin suhteen?

Tietulli
20.9.2018/Pazin
Koulumatka on alamäkeä mutta niin kuin tiedätte, ylämäki on jossain vaiheessa aina vastassa 🙂 Koulussa järjestetään lukio- ja ammatillista koulutusta. Opiskelijat käyvät ammatillisia opintoja kolmesta neljään vuoteen aloista riippuen ja lukiota neljä vuotta. Tunnit ovat 45 minuutin mittaisia, jonka jälkeen on viiden minun tauko. Arviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Tauon aikana tulee siirtyä seuraavalle oppitunnille. Koulussa on n. 700 opiskelijaa. Koulussa periodeja on kaksi: syys- ja kevätlukukausi, ei jaksoja. Lukujärjestys kuitenkin vaihtelee. Iltaopetusta on kerran viikossa kaikilla opiskelijoilla. Kaikilla opiskelijoilla on liikuntaa kaksi kertaa viikossa tunti kerrallaan koko opintojen ajan. Opiskelijat opiskelevat paljon kieliä koulussa; englantia, italiaa, saksaa ja latinaa. Näin ollen heidän kielitaito on mm. englannissa hyvä. Lisäksi heillä kuuluu yhteisiin opintoihin meidän opintosuunnitelmasta poiketen mm. musiikkia, kuvataidetta, filosofiaa ja psykologiaa. Opiskelijat osaavat hienosti lausua jo suomen kielellä; Kiitos (Hvala), Hyvää huomenta (Dobro Jutro) ja Mitä kuuluu (Kakosi). Ja yksi yhteinen sana on löytynyt: vitsi (Vits), joka tarkoittaa prikulleen samaa kuin Suomessa.

Työhön matkalla

Koulu
24.9.2018/Pazin
Ja itse asiaan, eli työhön. Olen esitellyt kouluamme ja kertonut ammatillisesta koulutuksestamme, jota järjestämme. Olen valottanut opiskelijoille ja opettajille mitä aloja meillä järjestetään ja mihin keskitymme tutkintopuolella eli hyvin paljon toiminnalliseen oppimiseen. Huokauksia ja ihmettelyjä on kuulunut opiskelijoiden keskuudesta varsinkin kertoessani ilmaisesta kouluruuasta, työvarusteista ja materiaaleista. Nämä ovat meidän ’päässä’ niin itsestäänselvyyksiä, ettei välillä itsekään huomaa, miten hyvin jotkut asiat ovat. Ei ennen kuin alkaa kertomaan asiasta. Niin ja vielä englannin kielellä: What it’s really ?Olen päässyt opettamaan mm. liikunnan, englannin, maantiedon, politiikan, musiikin ja psykologian tunneilla. Opiskelijat ovat ottaneet vastaan upeasti oppiani ja olleet innostuneita kaikista toimintakeskeisistä harjoituksista. Kerroin opiskelijoille, ettei millään pitämillä tunnillani istuta 20 min. kauempaa. Tämän jälkeen he ihmettelivät sitten, miten tämä tapahtuu käytännössä. No, he pääsivät kokemaan sen useilla oppitunneillani?
Tässä kuvia eri lessoneilta:
25.9.2018/Pazin
Niin se vaan lehmän sydän tuotiin tunnille ja aloitettiin tarkastelu. Tässä yhteydessä oli hyvä kertoa liikkumisen ja ruokavalion tärkeydestä opiskelijoille, jottei sydämen ympärille kertyisi turhaa rasvaa. Tässä samassa yhteydessä totesin, etten ole juuri muita ruokamainoksia nähnyt kuin pitsa- ja hampurilaismainoksia…
Matematiikan tunnilla opettaja yllätti täysin vaihtamalla opetusohjelmasta kielen suomen kielelle, kyllä meitä kaikkia nauratti ?
Ja vuorovaikutusta voi harjoitella monella eri tavalla esimerkiksi selostamalla kaverille tiettyä kuvaa ja toisen täytyy piirtää kuva selostuksen perusteella.
PE-opet suunnittelemassa tuntia
Aika monta palkintoa on kerätty tälle koululle. Ovat todella aktiivisia liikunnassa ja harrastavat vapaa-aikana monia eri lajeja kuten jalkapalloa, lentopallo, koripalloa ja sulkapalloa. Koulussa järjestetään myös monia urheilukilpailuja vuoden aikana. Kuvassa on kaksi liikunnanopettajaa mutta yhteensä koulussa on kolme PE-opettajaa.
Kuvia Istrian niemimaalta
29.9.2018/Pazin
Loppukaneetti
Anti kahden viikon jaksosta oli lyhyesti sanottuna se, että kyllä suomalainen ammatillinen koulutus on todella laadukasta ja monipuolista. Vaikka ammatillisen koulutuksen reformi on tuonut uusia haasteita toisen asteen koulutuksen järjestämiseen, meillä ammatillisessa koulutuksessa jo koulutuksen alussa aloitetaan ammatin opettelu. Lisäksi meillä on aitoja työsaleja ja työvälineitä koulussa, joilla opiskelijat pääsevät harjoittelemaan ammatissa tarvittavia taitoja.
Opiskelijoiden asenne, motivaatio ja tapakasvatus koulutusta kohtaan herätti huomioni. Se, miten opiskelijat puhuivat ja käyttäytyivät oppitunneilla sekä arvostivat koulutusta saivat minut liikuttumaan. Liikuntatunneille ei nimittäin voinut osallistua mikäli ei ollut varusteita ja näitä tapauksia en nähnyt olevan ollenkaan tai jos joku istui ja katsoi tuntia, hän oli antanut todistuksen esteellisyydestä opettajalle.
Jotta ammatillisen koulutuksen taso ei laske ja pysyy vähintään samalla tasolla tulee varmistaa se, että opiskelijat saavat tarpeeksi yhteisten aineiden opetusta, jottei käy niin, että taitoa kyllä on muttei yleisiä tapakasvatustaitoja. Esimerkiksi täällä ammattiin opiskelevat opiskelevat joka vuosi etiikkaa.
Kuitenkin nähtyäni täällä pullonpalautus-session, jossa yksi työntekijä laski pulloja ja toinen antoi pullonpalautuskuitin sai ajattelemaan sitä, että täällä avustavia työtehtäviä löytyy alalta kuin alalta.